Miten teette kauppaa 3 vuoden päästä?

2. heinäkuuta 2018



Messut, puhelin, tapaamiset ja suosittelut – tuttua kauraa kaikille. Aktiivinen myynti ja näkyminen palkitaan, kunhan tuote ja palvelu ovat kunnossa. Kyllä meidän asiakkaat meidät tuntee. No hyvä, eihän tässä sitten mitään hätää ole.

Jo 70 % ostopäätöstä tekevistä kuluttajista on googlannut  ja vertaillut vaihtoehtoja netissä ennen ostopäätöksen tekemistä. Jos et ole tässä vertailussa mukana, olet ulkona siitä joukosta, josta lopullinen valinta tehdään. Mitä nuoremmasta ostajapolvesta on kysymys, sitä tärkeämmäksi verkon rooli muodostuu. Mitä luulette, muuttuuko ostokäyttäytyminen työpaikalla viran puolesta toisenlaiseksi? No ei muutu! Verkosta on tullut yhä useammalle tapa toimia ja kauppiaan on pakko olla siellä missä asiakkaatkin.

Teknologiat näkyvyyden ja läsnäolon parantamiseen verkossa ovat olleet olemassa jo vuosia. Nyt nuo aiemmin isompien yritysten kalliit ohjelmistot ovat tulleet myös pk-yritysten ulottuville. Mutta on ihan harhaa kuvitella, että teknologia hoitaisi markkinoinnin yrityksen puolesta. Ei hoida! Kyllä yrityksellä on iso työ rakentaa ja ylläpitää markkinoinnin järjestelmiä ja ennen kaikkea miettiä mitä meidän kannattaa juuri nyt kertoa ja kenelle.

Adwords, some, nettisivut, uutiskirje, optimointi, ladattavat matriaalit, markkinoinnin automaatio, appsit, ostoputki, CRM, kohderyhmät, chat jne. – voittaja on se, joka osaa rakentaa ja ylläpitää toimivimman kokonaisuuden edellyttäen tietysti, että tuote tai palvelu on kohderyhmän kannalta kiinnostava. Tässä riittää työmaata niin, että jos tämä lisätään vain myynnin ja markkinoinnin entisten työtehtävien päälle niin voin luvata, että ei onnistu.

Eli höpö höpö ei tarkoita sitä, etteivätkö ostaminen ja myyminen olisi murroksessa. Eikä se tarkoita sitä, etteikö verkossa pitäisi olla. Se tarkoittaa sitä, että ei pidä kuvitella, että tulokset syntyvät helposti sormia näpsäyttämällä. Muutos on syvällisempi ja se edellyttää uusien teknologioiden ja työtapojen omaksumista eikä tämä muutos synny itsestään ja helposti vaan vaatii aikaa ja resursseja siinä missä tuotekehitys muutoinkin. Mutta jos tähän lähdetään tarmolla niin olemme yrityksessä, jolla voi olla asiakkaita vielä tulevinakin vuosina.


Timo Pietilä
Myynti ja sisällöntuotanto
0400 477 168
timo.pietila@precis.fi