Kuvitus luo olemattomasta olevaisen

tiistai 23. huhtikuuta 2019

Törmäämme usein kysymykseen, kuinka viestiä käsillä oleva asia erottuvasti? Yhä useammin asiat ovat myöskin palveluja tai tietoteknisiä sovelluksia, jotka eivät itsessään tarjoa mitään visuaalista. Kuvapankitkin ovat täynnä toinen toistaan tylsempiä henkilökuvia, joihin pahimmillaan törmää usean eri tuotteen tai palvelun yhteydessä. Niillä on siis lähes mahdoton erottua.


Yksi käyttökelpoinen ratkaisu on käyttää kuvitusta eli luoda esitettävälle asialle piirtämällä omaleimainen ilmaisutapa. Tämä tarjoaa lukemattoman määrän vaihtoehtoja havainnollistaa ja esittää käsillä oleva asia riippumatta siitä, miltä se reaalimaailmassa näyttää – vai näyttääkö miltään. Kuvituksen avulla voimme tehdä olemattomasta olevaista!

Kuvitus tarjoaa vapaat kädet karrikoida ja korostaa asioita ilman että siitä tulee vieraannuttava. Se on myös uniikki, kenelläkään kilpailijalla ei tule olemaan samanlaista. Kuvitus on nopea ja sen vuoksi kustannustehokas tapa visualisoida verrattuna esimerkiksi valokuvan ottamiseen, jossa vaaditaan huomattavia panostuksia ennakkosuunnitteluun ja järjestelyihin visuaalisesti hankalien asioiden viestimiseksi. Kuvitustyössä ei ole myöskään rajoituksia: kaikki ideat ovat toteutettavissa, joko perinteisesti piirtämällä tai 3D:nä. Oikea teknologiaratkaisu riippuu käyttötarpeesta nyt ja tulevaisuudessa. Esimerkiksi tarvitaanko jatkossa oletettavasti variaatioita samasta asiasta, tarvitaanko animaatiota jne.

Olennaista kuvituksen käyttämisessä on kuitenkin miettiä sitä osana brändiä. Minkälaisen roolin haluamme kuvitukselle antaa. Määrittääkö se koko brändin vai jotakin osaa siitä, esimerkiksi vain yhtä tuotetta tai palvelua. Esimerkiksi yritystasolla infograafit ja sen erilaiset variaatiot ovat tällä hetkellä hyvin suosittuja pelkistämään monimutkaisia kokonaisuuksia havainnollisiksi ja nopeasti omaksuttaviksi kuviksi.


Alla olevalla videolla AD ja kuvittaja Jouni Koponen kertoo mm. kansainvälisestä sarjakuvaprojektistaan.

 

 


Timo Pietilä
Myynti ja sisällöntuotanto
0400 477 168
timo.pietila@precis.fi