3 vinkkiä digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja budjetointiin

torstai 19. marraskuuta 2020

Kuinka paljon digitaalinen markkinointi maksaa? Entä miksi kampanjoita pitää testata ja optimoida? Kokosimme digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoidemme parhaat vinkit tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin tekemiseen.


Mistä markkinoinnin suunnittelu ja budjetointi kannattaa aloittaa?


Markkinointi maksaa ja raha pitää saada fiksusti töihin. Markkinoinnin budjettia laatiessa ja perustellessa aseta ensimmäiseksi tavoitteet. Tavoitteet voivat olla numeerisia kuten yhteydenottojen tai verkkosivujen konversioiden määrä. Tavoitteet voivat olla myös laadullisia kuten brändin tunnettuuden lisääntyminen. Aseta selkeät, mitattavat tavoitteet ja aikataulu niiden tarkastelulle. Näin teet markkinointiasi pitkäjänteisesti ja voit tarkastella toimenpiteiden tehokkuutta eri aikaväleillä.


Paljonko digitaalinen markkinointi maksaa?


Digitaalisen markkinoinnin budjetin koko määrittyy tavoitteiden ja kohderyhmän pohjalta. Mieti ensin kohderyhmääsi, millä kielellä haluat tehdä mainontaa ja mille alueille. Facebook ja Instagram suosittelevat kohdeyleisön lukumääräksi minimissään 100,000 käyttäjää, mutta kampanjoita voi tehdä tuloksekkaasti myös pienemmälle kohdeyleisölle. Lisäksi päätä, missä kanavissa haluat viestiäsi näyttää. Mahdollisuudet vaihtelevat niin kuvastoista hakusanamainontaan, vaikuttajayhteistöistä LinkedInin InMail-kampanjoihin.

Digimarkkinoinnin hintalapulle voi ja kannattaa määritellä rajat.

Esimerkiksi Google Ads -hakukonemarkkinointi voi maksaa kuukaudessa mitä tahansa sadasta eurosta tuhansiin euroihin, riippuen oletko kansainvälinen verkkokauppa vai paikallinen kahvila. Pienelläkin markkinointibudjetilla ja kohderyhmällä voi saada tuloksia aikaan jos markkinoinnin kohdentaminen on tehty oikein. Hyväksi havaittu tapa on, että kampanjaa pyöritetään ainakin kolmessa kanavassa samaan aikaan.


Miksi digitaalista markkinointia pitää testata?


Kaikkein tärkeintä markkinoinnin budjetoinnissa on rahan allokointi markkinoinnin testaamiseen ja optimointiin sekä uudelleenmarkkinointiin. Näiden avulla pääset parempiin tuloksiin kuin niin sanotulla ”haulikkoammunnalla”. Yksittäisten kampanjoiden sijaan rakenna useita, pitkäjänteisiä kampanjoita, joissa hyödynnetään uudelleenmarkkinointia ja markkinoinnin automaatiota.

Yrityksen ja erehdyksen kautta opimme, mitkä kanavat sopivat meille, mistä kohderyhmä meidät löytää ja mitä kautta he innostuvat viestistämme. Myös viestejä pitää A/B-testata; muutaman sanan muutos mainostekstissä tai videon vaihtaminen voi vaikuttaa olennaisesti markkinoinnin menestykseen.

Hyvä digitaalinen markkinointisuunnitelma on yksinkertainen, toteutettavissa, asiakkaalle sopiva ja oikein kohdennettu. Markkinointisuunnitelman pituudella ei ole niinkään väliä; ranskalaisilla viivoillakin voi päästä pitkälle mikäli olette ketterä organisaatio!

Hyvä markkinointikumppani seuraa kampanjoita jatkuvasti, kerää ja analysoi dataa ja tekee muutoksia. Jos haluat tehostaa yrityksesi markkinointia, ota tiimiimme yhteyttä!



Karoliina Kauhanen
Digitaalisen markkinoinnin suunnittelija
karoliina.kauhanen@precis.fi