Mihin tarpeeseen ostan markkinoinnin palveluita?

4. helmikuuta 2020

Sosiaalinen media, verkkosivut, bannerikampanja, ohjelmallinen ostaminen, hakukonemainonta, printtimainonta, brändi, markkinointistrategia…onhan näitä. Markkinoinnin keinoja ja kanavia on tarjolla nykypäivänä niin paljon, että heikompaa ihan hirvittää. Tästä syystä yrityksiltä saattaa usein puuttua punainen lanka markkinoinnin toimenpiteistä. Unohdetaan, mihin kullakin yksittäisellä toimenpiteellä isossa kuvassa tähdätään. Tässä kohtaa suosittelisinkin ottamaan pienen hengähdystauon ja askeleen taaksepäin. Onko toimenpiteiden taustalla jokin erityinen tarve? Miksi markkinoinnin yksittäisiä toimenpiteitä ylipäätään tehdään? Mitä yrityksesi tavoittelee markkinoinnin avulla?

Pidä iso kuva kirkkaana mielessä


Kun lähdetään tekemään markkinointia, on hyvä tunnistaa tarve ja tavoite taustalla, jonka vuoksi yksittäisiä toimenpiteitä tehdään. Mitä me juuri tällä toimenpiteellä haluamme saada aikaiseksi? Mihin tämä kyseinen toimenpide tähtää isommassa kuvassa, osana markkinoinnin kokonaisuuttamme?

Seuraava kysymys on, miten pääsemme näihin tavoitteisiin? Tässä kohtaa usein mennään metsään ja mietitään liian pitkälle vietyjä asioita, kuten yksittäisiä mainoksia, käytössä olevia kanavia tai ilmoitusten ajankohtia. Näiden yksityiskohtien sijaan tavoitteisiin pääsyä helpottaa, kun markkinoinnin pohja on kunnossa, nojaten yrityksen strategiaan. Lisäksi tavoite tulee olla selkeä. Yrityksen tulee tietää, mihin kohtaan markkinoinnin kokonaisuutta tämä kyseinen toimenpide sijoittuu ja miten se rakentaa kokonaisuutta.

Vaikuta ja jätä muistijälki asiakkaalle


Ihminen kohtaa yritysten markkinointiviestintää tuhansia kertoja päivässä. Mikä tekee juuri meistä sen yrityksen, joka jää asiakkaan mieleen päivän päätteeksi?

Ensinnäkin yrityksen palvelun tai tuotteen on oltava sellainen, joka herättää asiakkaan mielenkiinnon. Tee siis kohderyhmämäärittely huolella. Toisekseen yrityksen visuaalisen viitekehyksen, läpi kaiken markkinointiviestinnän, on oltava yhtenäistä. Tällä tarkoitan sekä kuva- että tekstiviestintää.

Ihmisen mielikuva yrityksestä verkossa muodostuu pikkuhiljaa. Se rakentuu yksittäisistä markkinointiviesteistä, jotka ihminen osaa automaattisesti liittää mielessään yhteen, kunhan yrityksen sanoma ja visuaalinen viitekehys on läpi markkinointiviestinnän tunnistettavissa, kanavasta riippumatta. Asiakkaan on helppo, jopa tiedostamattaan, koota ja havaita punainen lanka.

Brändi kaiken tekemisen kivijalkana


Ennen kuin lähdet toteuttamaan yksittäisiä markkinoinnin toimenpiteitä, ota hiukan happea ja laita yrityksen brändi kuntoon. Terävöitä yrityksen visuaalinen ilme sekä valitse sen arvoille sopiva tone of voice, eli äänensävy, jolla yritys puhuu. Näiden kahden tulisi näkyä kaikessa markkinointiviestinnässä, läpi jokaisen käytössä olevan kanavan ja jokaisen yksittäisen markkinointitoimenpiteen.

Brändin ja yrityksen yhtenäisen sanoman jälkeen voitkin lähteä miettimään yksittäisiä kanavia, joissa yrityksesi on näkyvillä. Muista että jokaisella kohtaamispisteellä on merkitystä. Kohtaamispisteitä ovat esimerkiksi verkkosivut, sosiaalisen median kanavat, yrityksen myyntimateriaalit, käyntikortit jne.

Koska olet viimeksi käyttänyt aikaa siihen, että kokoat kaiken yrityksesi ulospäin näkyvän materiaalin yhteen ja silmäilet, miltä kokonaisuus näyttää? Onko yrityksesi tunnistettavissa riippumatta siitä, kohtaako asiakas yksittäisen mainoksen tai tuleeko hän esimerkiksi verkkosivuillenne?

Kun yrityksen brändi sekä kanavat ovat kunnossa, voit lähteä miettimään yksittäisiä kampanjoita ja mainoksia. Luo siis ensin vankka pohja muistijäljen jättämiselle ja lähde vasta sitten toteuttamaan tavoitteellisesti yksittäisiä toimenpiteitä. Tällöin yksittäiset toimenpiteet tukevat toinen toistaan ja nivoutuvat asiakkaan mielessä pikkuhiljaa yhteen, muodostaen tavoitteellisen kuvan yrityksestä. Samalla tarve asiakkaan mielessä alkaa vahvistua.

Pidä asiat yksinkertaisina


Markkinointi ei ole tänä päivänä sen monimutkaisempaa kuin ennenkään. Laita perusta kuntoon ja toteuta yksittäisiä toimenpiteitä pitkäjänteisesti, niin saat aikaan tuloksia. Kanavia ja keinoja on paljon. Mediaviidakosta selviät pitämällä kirkkaana mielessäsi kohderyhmäsi ja arvon, jonka tuotteesi tai palvelusi heille tuottaa. Tätä kautta miettimällä yksinkertaistat sen, mitä sinun tulisi tehdä ja miten viestiä.

Kun sinulla on seuraavan kerran tarve tehdä markkinoinnillinen toimenpide, oli se sitten yksittäinen mainos tai vaikkapa tuotelanseeraus, käytä hetki siihen, että mietit miltä kokonaisuus näyttää. Mikäli kokonaisuus ei ole linjassa strategialinjausten kanssa, palaa hiukan taaksepäin ja mieti, miten saat brändisi näyttämään yhtenäiseltä. Perimmäinen tarkoitus on kuitenkin jättää yhdellä lyhyellä kohtaamisella muistijälki asiakkaan mieleen.

Mikäli aihe herättää kysymyksiä tai haluat kuulla lisää, ota ihmeessä yhteyttä niin keskustellaan mikä voisi olla sinun yrityksesi markkinoinnin tavoite ja punainen lanka.

Alla vielä opas hedelmälliseen yhteistyöhön mainostoimiston kanssa. Oppaasta saat myös ajatuksia markkinoinnin perustan kuntoon laittamisen tueksi.
 

Lataa tästä ostajan oppaamme
 


Iida Ruotsalainen
Projektipäällikkö
myynti ja digimarkkinointi
0400 640108
iida.ruotsalainen@precis.fi